Miranda ontwikkelde zich tot Coach gedrag en welzijn: “Ik voeg leven toe aan de dagen, in plaats van dagen aan het leven”

Een hart voor mensen met dementie en een flinke ambitie om te ontwikkelen. Dat is Miranda de Haan (51). In haar carrière bij Salios, volgde zij vele opleidingen en cursussen. Inmiddels is zij Coach gedrag en welzijn. “Het was een lange weg, maar met de drijfveer om te ontwikkelen kom je er zeker.”

Als 17-jarig meisje begon Miranda bij woonzorgcentrum De Lichtkring, nu onderdeel van Salios. Ze was een ‘manusje van alles’ en hielp in de linnenkamer, de keuken en de wasserette. Daar ontdekte zij haar hart voor de zorg en voor mensen met dementie. Ze ontwikkelde zich tot Helpende en van daaruit tot Verzorgende IG (VIG’er). Later besloot ze zich te richten op het werken met mensen met dementie. “Als ik met mensen met dementie mag werken, voel ik mij als een vis in het water. Ik werk met hart en ziel, vol passie. Ik voeg leven toe aan de dagen, in plaats van dagen aan het leven. Ik vind het belangrijk de mens achter het ziektebeeld te zien. Dit doe ik door zoekend te reageren. Zo vind ik aansluiting bij hun belevingswereld.”

Van cursus naar potentie
Miranda omschrijft zichzelf als een spons. Ze wil blijven leren en ontwikkelen en is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Dat blijkt uit de lange lijst vol opleidingen en cursussen die Miranda in de afgelopen jaren volgde. “Ik groeide van Eerst Verantwoordelijke Verzorgende (EVV’er) naar Gespecialiseerd Verzorgende Psychogeriatrie (GVP’er) om vervolgens GVP-expert te worden. Na een tijd merkte ik dat ik stilviel en me graag door wilde ontwikkelen.” Ze stuitte op de functie Coach gedrag en welzijn. Ze had niet volledig de juiste papieren voor de functie, maar dat maakte niet uit. “Ze keken vooral naar mijn competenties. Op basis van mijn competenties heb ik deze kans gekregen.”

Coach
Miranda is sinds februari 2022 coach. Haar werkzaamheden zijn heel divers. Ze coacht collega’s en leerlingen, maar heeft ook contact met de mensen met dementie en hun families. “Families hebben veelal te maken met levend verlies. Iemand met dementie is er wel, maar toch ook niet. Dat kan lastig zijn en daar help ik de familieleden bij.” Miranda helpt ook leerlingen bij Salios. Ze loopt mee en vraagt de leerlingen wat zij doen. “Ik geef benaderingen aan hun handelingen. Als voorbeeld: een leerling verzorgende wilde een mevrouw wassen, maar ze begon zonder handdoek. Ik zag dat mevrouw het koud had en gaf dat aan. Ik vertelde de leerling wat er gebeurde en wat het met mevrouw deed. De mimiek, lichaamstaal en gebaren zijn zo belangrijk om mensen met dementie te lezen. Je komt daar als mens, zonder oordeel, en daar geef ik mijn collega’s tools voor.”

Juiste mensen op de juiste plek
In haar lange zorgloopbaan heeft Miranda de kansen op ontwikkeling zien veranderen. “Vroeger moest ik door duizend hoepels springen voor een nieuwe kans. Als je wel de juiste competenties had, maar niet de juiste papieren, dan werd het een lastig verhaal. Tegenwoordig kijken ze bij Salios veel meer naar ieders potentie en competenties. Ze willen echt de juiste mensen op de juiste plek. Mensen in hun kracht zetten.”