Uitkomsten cliënttevredenheidsonderzoek 2024

Stijgende tevredenheid en enkele aandachtspunten 

Het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) 2024 laat zien dat cliënten over het algemeen (zeer) tevreden zijn over de zorg en ondersteuning van Salios. Op veel vlakken is een stijging in tevredenheid te zien ten opzichte van vorig jaar, en daar zijn we trots op! 

Waardering voor medewerkers 

  • Dit gaat goed!
    Cliënten ervaren de medewerkers als deskundig, vriendelijk en betrokken. Bij oud-Parkhuis is 94,3% (zeer) tevreden. Bij oud-Spectrum ligt de beoordeling tussen 8,1 en 8,4 en bij oud-Swinhove krijgt de thuiszorg een 7,7. Daarnaast geeft 83% van de respondenten aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling dat medewerkers respectvol en vriendelijk zijn. 
  • Dit kan beter
    Wel is er behoefte aan meer vaste gezichten binnen het zorgteam. Dit punt wordt als verbeterpunt opgepakt, alhoewel het niet altijd te vermijden is dat cliënten met meerdere zorgmedewerkers en behandelaren te maken hebben.

Persoonsgerichte zorg en activiteiten 

  • Dit gaat goed!
    Als het gaat om persoonsgerichte zorg, voelen de meeste respondenten zich gehoord en vinden zij dat de zorg aansluit bij hun wensen. 
  • Dit kan – afhankelijk van de locatie – beter
    Over het activiteitenaanbod zijn de meningen meer verdeeld. Bij oud-Parkhuis is de tevredenheid over het aantal activiteiten iets gedaald, maar ten opzichte van vorig jaar sluiten de activiteiten nog beter aan op de behoeften. Bij oud-Swinhove vindt 39% van de respondenten dat er voldoende zinvolle activiteiten worden aangeboden. Bij oud-Spectrum is er waardering voor de sfeer en betrokkenheid. 

Het is niet altijd mogelijk om aan alle wensen en behoeften rondom activiteiten te voldoen, maar gelukkig begrijpen veel respondenten de (on)mogelijkheden. 

Toekomst: Samenzorg, Zelfstandig Langer Thuis en CTO 2025 

Om nog beter te voorzien in de behoeften van de cliënt zover dat kan, samen met de cliënt en naasten start Salios met Samenzorg. Bij Samenzorg zorgen we -naasten en Salios- met elkaar voor de cliënt, waarbij de kwaliteit van leven en behoud van eigen regie van de cliënt centraal staat. In 2025 en 2026 wordt Samenzorg stapsgewijs (team voor team) ingevoerd, voor extramurale zorg onder de naam Zelfstandig Langer Thuis 

Vanaf het CTO 2025 wordt, in lijn met het Generiek Kompas, een uniforme meetmethode voor cliëntervaringen ingevoerd, zodat Salios organisatiebreed met één vragenlijst werkt. 

De resultaten van het CTO 2024 zijn gedeeld met managers en teams en worden besproken met medewerkers en cliënten die hier verder over in gesprek willen. 

Meer informatie is beschikbaar via de afdelings- en wijkmanagers. 

Gerelateerde artikelen

Eén centrale Klantenservice voor heel Salios

Criminaliteit gericht op ouderen in onze regio

Ervaringen van de ergotherapeut

Ergotherapeuten Amela en Brenda vertellen hoe ze met cliënten werken aan zelfredzaamheid.

Alzheimer café Dordrecht 18 augustus

Een waardevolle maandelijkse bijeenkomst.

Salios bouwt inzet van zzp’ers af

Bij Salios staat het leveren van kwalitatief goede en persoonsgerichte zorg centraal. Om deze zorg zoveel mogelijk te kunnen garanderen en door veranderende regelgeving hebben wij besloten om per 1 januari 2026 te stoppen met de inzet van zzp’ers in het primaire zorgproces.

Nieuw in de wijk: Leefondersteuners

Volledig Pakket Thuis (VPT) is nu ook beschikbaar voor bewoners van Dordrecht en Zwijndrecht buiten de bekende Salios wonen met zorg-locaties

Menu Brasserie De Brink

U bent op donderdagavond welkom in Brasserie de Brink!

Tijdelijk geen stroom in De Prinsemarij

Inmiddels is de stroom grotendeels hersteld en kunnen de meeste bewoners terugkeren naar hun woning.

Ervaar dementie via Virtual Reality

Stap in de wereld van iemand met dementie

Samen, Durven, Zien – nieuwe zorgvisie groots gelanceerd 

Nieuwe publicatie: Onderzoek naar kwaliteit van leven bij mensen met Korsakov 

Huurverhoging per 1 juli 2025